Krystian Sobczyk
16.04.2024
646
Krystian Sobczyk
16.04.2024
646
Niezależnie od tego, czy pracujesz nad pobocznym projektem jako freelancer, czy dla jednego ze swoich klientów, metodologia pracy jest często taka sama. Aby pomyślnie ukończyć zadanie, czy to osobiste, czy zawodowe, musisz wiedzieć co nieco o zarządzaniu projektami.
Posiadanie odpowiednich odruchów w zarządzaniu projektami jest bardzo ważne. Dzięki temu zaoszczędzisz czas i sprawisz, że osiąganie celów będzie bardziej efektywne. Nie mając dokładnej metody, ryzykujesz, że zbytnio się rozproszysz, a nawet stracisz motywację. W rezultacie twój projekt zakończy się niepowodzeniem, opóźni się lub straci na jakości.
Dziś przedstawiamy ekspresową metodę zarządzania projektami freelancerskimi. Poznajmy 6 podstawowych kroków, które pomogą ci zarządzać projektem od początku do końca!
Pierwszym krokiem jest burza mózgów. Masz pomysł na projekt poboczny, nowy projekt dla swojego mikrobiznesu lub dla klienta? Przeprowadź burzę mózgów i zapisz na kartce (np. tablicy Miro) każdą informację, która przyjdzie Ci do głowy.
Przeznacz określoną ilość czasu na przemyślenie projektu. Lepiej jest poświęcić na to określoną ilość czasu (np. jedną lub dwie godziny) niż spędzić 30 lat rozmyślając nad swoimi pomysłami bez podejmowania działań.
Na tym etapie nie musisz ograniczać swojej kreatywności. Zapisz jak najwięcej pomysłów związanych z projektem. Będziesz mógł je posortować i zorganizować później, gdy nadejdzie czas na konkretne planowanie projektu.
Burza mózgów przed rozpoczęciem projektu to także dobry sposób na zrobienie kroku wstecz. W pracy freelancera, jak we wszystkim, nie każdy pomysł jest dobry. Do wyników burzy mózgów można wrócić nieco później i wyeliminować to, co nie wydaje się już istotne!
Możesz także przeprowadzić badania rynku lub rentowności, aby zweryfikować swój początkowy pomysł.
Po uporządkowaniu wszystkich pomysłów, które pojawiły się podczas burzy mózgów, przejdź do następnego kroku, bardziej dogłębnego. Teraz musisz zdefiniować dwa ważne filary:
Cele projektu: powinny być jasne i precyzyjne (np. przy użyciu metody SMART, którą zapewne już znasz). Cele te powiedzą ci, czy i kiedy twój projekt zakończy się sukcesem. Jeśli współpracujesz z innymi (partnerem lub klientem), cele te powinny być znane wszystkim, ponieważ wyznaczają one tempo projektu.
Zasoby potrzebne do sprawnego przebiegu projektu: z pewnością będzie ich kilka. Zasobami mogą być ludzie (tj. interesariusze), ale mogą to być także zasoby czasowe, finansowe, materialne itp. Pomyśl także o wszelkich ograniczeniach, które możesz napotkać po drodze (lub o których może poinformować Cię klient, jeśli jest to zlecenie niezależne).
Na tym etapie powinieneś mieć bardziej dokładną i strategiczną wizję swojego projektu. Wszystkie zebrane do tej pory informacje dadzą ci podstawę do dalszych działań.
Bardzo trudno jest doprowadzić projekt do końca bez posiadania odpowiednich narzędzi organizacyjnych. Aby zebrać wszystkie ważne dane i śledzić postępy, zdecydowanie zalecamy korzystanie z narzędzia do zarządzania projektami. A wysokiej jakości oprogramowania nie brakuje.
Notion, kompleksowe narzędzie do zarządzania projektami freelancerskimi. Notion oferuje w 100% konfigurowalny interfejs do organizowania danych według własnego uznania. Jest to zdecydowanie narzędzie, które najlepiej dostosowuje się do wielu różnych projektów.
Clickup to klasyczny, ale potężny menedżer projektów. Tutaj nie zawsze będziesz mieć swobodę organizowania danych według własnego uznania, ale narzędzie ma wszystkie funkcje potrzebne do zarządzania projektem.
Monday to kolejne kompleksowe narzędzie do zarządzania projektami. Podobnie jak jego poprzednik, Monday oferuje kompletny, wstępnie zaprojektowany interfejs do zarządzania projektami. To sprawia, że jest to świetne narzędzie organizacyjne dla freelancerów.
Trello to idealne narzędzie dla osób lubiących prostotę i minimalizm. Preferujesz organizację na tablicy kanban? To jest narzędzie dla ciebie: proste, ale skuteczne w wizualizacji postępu zadań.
Teraz, gdy jesteś już uzbrojony w dobre narzędzie organizacyjne, nadszedł czas, aby przejść do planowania projektu. Zacznij od ustalenia terminu: daty, kiedy projekt zostanie uznany za ukończony lub rozpoczęty, na przykład w przypadku przetargu.
Następnie należy wymienić wszystkie kroki i zadania związane z postępem prac. Jak wiadomo, łatwiej jest wykonywać zadania krok po kroku i najlepiej w odpowiedniej kolejności. Celem jest podzielenie dużego projektu na szereg mniejszych działań.
Umieść wszystkie te zadania w realistycznym harmonogramie. Jest to mapa drogowa pracy nad projektem lub zleceniem freelancerskim. Powinien on zawierać wszystkie niezbędne informacje: działania do wykonania, czas ich trwania, potrzebne zasoby, budżet i oczywiście terminy.
Po zaplanowaniu logicznym kolejnym krokiem jest wykonanie każdego zadania. Nie ma tu jasnej metodologii, z wyjątkiem działania i konkretnej pracy nad projektem.
Aby upewnić się, że podążasz we właściwym kierunku podczas całej misji, odwołuj się do swojej mapy drogowej lub kalendarza tak często, jak to konieczne. Nie nadążasz z jakimś zadaniem? Rozważ aktualizację pulpitu nawigacyjnego projektu, dostosowanie kolejnych kroków itp.
Jeśli pracujesz z partnerem lub klientem, ważne jest również, aby komunikować się na temat kontynuacji projektu. Regularnie wyjaśniaj, na czym stoisz, jakie cele cząstkowe zostały osiągnięte, jakie są kolejne kluczowe daty i kamienie milowe itp. Jest to tym ważniejsze, jeśli nad projektem pracują także inne osoby.
To prowadzi nas do ostatniego etapu: zamknięcia projektu i analizy jego wpływu. Zwykle jest to moment, w którym praca freelancera zostaje zakończona, nowa usługa lub produkt zostaje uruchomiony, strona internetowa zostaje sfinalizowana itd. Krótko mówiąc, kiedy w końcu osiągnąłeś swój cel, cokolwiek by to nie było.
Czy wszystkie cele zostały osiągnięte? Jeśli nie, to dlaczego? Co zostało zrobione dobrze, a co źle podczas realizacji projektu? Co zrobisz inaczej następnym razem? Jakie są korzyści z projektu? Na przykład: klient jest zadowolony, dokonano x zakupów lub x nowych perspektyw itp.
I nie wahaj się zasugerować końcowego spotkania z interesariuszami projektu. Będzie to okazja dla wszystkich do wyrażenia opinii i podzielenia się swoimi doświadczeniami w trakcie procesu, a także podczas przekazania i po jego zakończeniu.