Krystian Sobczyk
26.08.2023
771
Krystian Sobczyk
26.08.2023
771
Pierwszym krokiem do zrobienia jest Przejrzenie listy stałych wydatków i określenie, z czego można zrezygnować. Przeprowadzając audyt wydatków, z pewnością znajdziesz pozycje, bez których firma może bezpiecznie funkcjonować.
Inną opcją optymalizacji kosztów jest dostosowanie budżetu na zakup materiałów eksploatacyjnych i materiałów. Spróbuj renegocjować z dostawcami nowe wielkości dostaw i płatności po terminie.
Czynsz jest jednym z największych miesięcznych wydatków. Spróbuj wynegocjować nowe warunki najmu z wynajmującym: przedłużenie okresu najmu w zamian za obniżoną stawkę czynszu, zmniejszenie powierzchni. Jeśli umowa najmu pozwala na podnajem części powierzchni, znajdź klientów.
Przedyskutuj swoje opcje z wynajmującym i pamiętaj, że Twój przeciwnik również prowadzi biznes. Nieopłacalna będzie dla niego utrata ciebie w sytuacji kryzysowej, gdyż najprawdopodobniej zwolniony lokal nieprędko znajdzie nowego najemcę. W negocjacjach podkreślaj, że czasowe obniżenie stawki czynszu jest korzystne dla obu stron.
Kryzys to czas negocjacji. Czeka Cię szereg trudnych rozmów, w tym ze stałymi kontrahentami i dostawcami. Twoim zadaniem jest uzyskanie rabatu na zakup materiałów, materiałów eksploatacyjnych i usług. Musisz jednak przygotować się wcześniej: przeanalizuj konkurencję swoich dostawców i skontaktuj się z nimi. Dowiedz się, czy mogą udzielić rabatu, jeśli rozpoczniesz z nimi współpracę. Z reguły menedżerowie sprzedaży, którzy pracują z nowymi klientami, mają na stanie zniżki dla „nowicjuszy". Wystarczy o nią poprosić. Następnie skontaktuj się z obecnymi dostawcami i powiedz im, jaki rabat są skłonni dać ci ich konkurenci i zapytaj, czy są skłonni renegocjować warunki współpracy, abyś nie odszedł.
W czasach boomu biznesowego zaczynasz wydawać więcej. Dlaczego nie-Twoja firma może sobie na to pozwolić? Ale kiedy przychody firmy spadają, ważne jest, aby zastanowić się dwa razy, czy kupić dodatkowy ekspres do kawy do biura lub zaktualizować remonty.
Kluczem do cięcia kosztów jest niepopadanie w przesadę. Zachowaj drobne wydatki, które mają na celu zwiększenie morale pracowników. Teraz musisz zmobilizować swoich pracowników, aby razem z Tobą przeszli przez ten kryzys.
Jeśli musisz coś kupić-niezależnie od tego, czy jest to nowy sprzęt, meble dla nowych pracowników, rozważ wynajem, zakup z drugiej ręki lub zaciągnięcie pożyczki. Opcje te mogą nie być najlepszym rozwiązaniem na dłuższą metę, ale w czasach kryzysu należy maksymalnie ograniczyć miesięczne wydatki i unikać dużych zakupów. Jeśli Twoja firma zbankrutuje w ciągu 6 miesięcy, nie będzie miało znaczenia, co zaoszczędziłeś, płacąc gotówką za kilka nowych komputerów dla pracowników naraz.
Zadzwoń do swoich dostawców i wynegocjuj nowe warunki umowy w zakresie płatności. Na przykład, zgódź się na odroczenie płatności na dłuższy okres czasu. Posiadanie pieniędzy w kasie, nawet kilka dni dłużej, może mieć kluczowe znaczenie dla utrzymania płynności finansowej.
Jeśli dostawcy nie zgodzą się na zwiększenie liczby dni opóźnienia płatności, należy zaoferować alternatywną opcję-poprosić o rabat za wcześniejszą płatność.
Innymi słowy, ściągaj należności. Dotyczy to szczególnie organizacji działających w sektorze B2B. W czasach sprzyjających biznesowi łatwo jest dopuścić do sytuacji, w której klienci spóźniają się z płatnościami, ale w czasach kryzysu nie ma co patrzeć przez palce na niedotrzymywanie warunków umów.
Teraz jest dobry moment, aby przypomnieć swoim klientom, dlaczego wybrali Twoją firmę lub produkt. Jeśli klienci wybrali cię ze względu na cenę, zasugeruj, że niskie ceny stają się szczególnie ważne w czasach niestabilności gospodarczej. Jeśli nie możesz zapewnić najniższej ceny i oferujesz produkt/usługę premium lub zapewniasz doskonałą obsługę, podkreśl wyjątkowe korzyści, które oferujesz-wtedy cena nie będzie czynnikiem decydującym, a klienci pozostaną z tobą.
Spadek liczby nowych klientów dla małej firmy jest zagrożeniem dla jej dalszego istnienia, ale utrata lojalnych klientów to katastrofa. Gdy tylko zauważysz odpływ klientów, działaj natychmiast-dzwoń, wysyłaj listy, oferuj promocje lojalnym klientom, aby ich nie stracić.
Utrzymanie firmy na powierzchni w czasach kryzysu i niestabilności jest trudne, ale możliwe. Wyznacz realistyczne cele dla siebie, swojej firmy i pracowników i zaplanuj, że będziesz w „trybie przetrwania” przez co najmniej sześć miesięcy do roku.