Trustpilot: jak ta usługa recenzji oszukuje firmy i użytkowników

Trustpilot nie spełnił pokładanego w nim zaufania?

Trustpilot to firma założona przez Dane'a Holtena Mühlmanna w 2007 roku. Firma twierdzi, że jej misją jest zapewnienie jak najbardziej bezstronnego obrazu reputacji firm, produktów itp. Czy Trustpilot naprawdę dąży do obiektywizmu, czy są to puste słowa? Spójrzmy na fakty.

Dlaczego nie powinieneś ufać Trustpilot?

Wiele faktów i aspektów firmy przemawia za jej oszukańczym charakterem. Pierwszym problemem jest problem tworzenia recenzji. Trustpilot nie nakłada żadnych ograniczeń na publikowanie recenzji. Oznacza to, że każdy może zostawić recenzję, a jednocześnie recenzje nie będą poważnie sprawdzane. Okazuje się, że każdy może zostawić recenzję, nawet jeśli nigdy nie korzystał z produktów i usług firmy, dla której napisał recenzję. Od dawna praktyką firm jest zatrudnianie osób z biednych krajów i ręczne pisanie pozytywnych recenzji.

Handel danymi klientów przez Trustpilot

Trzeba przyznać, że handel danymi klientów jest dziś bardzo powszechny. Jednak nie wszystkie firmy to robią, ale Trustpilot nie należy do tych, które nie handlują danymi klientów.

Każdy użytkownik może kupić recenzje na Trustpilot

Fałszowanie recenzji na Trustpilot jest tak powszechne, że zajmuje trzecie miejsce pod względem częstotliwości wyszukiwania zapytań, które dotyczą Trustpilot. Aby wyeliminować wpływ personalizacji wyników wyszukiwania przez Google, włączyliśmy tryb incognito. Fakt, że w całym Internecie jest wiele artykułów i filmów o metodach oszukiwania, jest również bardzo wymowny. Film można nakręcić w 2017 roku, a pod koniec 2023 roku metoda oszukiwania pokazana na filmie nadal działa. Oczywiście Trustpilot nie podejmuje poważnych wysiłków w walce z cheat reviews, chociaż ich moderatorzy mogą przynajmniej składać skargi na filmy i artykuły z metodami kupowania recenzji, które mają być blokowane przez Google lub administrację witryny. Wygląda na to, że Trustpilot czerpie z tego wszystko. Skandaliczne i negatywne recenzje przyciągają znacznie więcej uwagi.

Jaka jest różnica między Redditem a Trustpilotem?

W Internecie krąży jeden zabawny i jednocześnie przerażający filmik, w którym autor sprawdza metody oszukiwania na Reddicie i Trustpilocie. W efekcie okazało się, że z 5 metod, które są używane w filmach na Trustpilot, tylko jedna nie działa. Na Reddicie z tych 5 metod działa tylko jedna. Jednocześnie Reddit jest bardziej forum niż platformą do recenzji.

Nawiasem mówiąc, jest jeszcze jedna interesująca różnica między tymi dwoma witrynami. Jeśli spojrzysz na ogólną ocenę tej samej firmy na Reddit i Trustpilot, zauważysz, że oceny są zawsze bardzo różne. Te firmy, które ogólnie uważa się, że mają negatywną reputację na Reddicie, będą miały znacznie lepszą reputację, niż się powszechnie uważa. Fakt ten jest kolejnym potwierdzeniem, że kierownictwo Trustpilot nie jest zainteresowane pokazywaniem

odwiedzającym witrynę obiektywnego obrazu. Są zainteresowani jedynie osiągnięciem zysku, w tym sprzedażą możliwości bezpośredniego wpływania na recenzje.

Jak Trustpilot pozwala wpływać na reputację firmy za pieniądze

Jedną z usług Trustpilot od kilku lat jest możliwość manipulowania opiniami o Twojej firmie na Trustpilot. Za określoną kwotę, która jest indywidualna w każdym przypadku, możesz kupić funkcję filtrowania negatywnych recenzji na swojej platformie. Oznacza to, że Twoja firma ma tylko pozytywne recenzje. A przynajmniej recenzje, które nie są ostro krytykowane. Fakt ten został ujawniony przez wiele mediów. Jeśli jesteś zainteresowany, wejdź na anglojęzyczną stronę Wikipedii na Trustpilot i przeczytaj sam, są tam bezpośrednie źródła. Od 2022 roku sytuacja pogorszyła się jeszcze bardziej, ponieważ sprzedaż tej usługi stała się głównym źródłem dochodu Trustpilota.

Brak odpowiedniej procedury weryfikacji na portalu Trustpilot

Fakt, że każdy może się zarejestrować i zacząć pisać recenzje bez uprzedniej procedury weryfikacji, mówi nam również, że Trustpilot nie jest zainteresowany obiektywizmem na swojej platformie. Brak weryfikacji oznacza, że ta sama osoba może utworzyć nieograniczoną liczbę kont i opinii. Jeśli na Trustpilot pojawi się obowiązkowa weryfikacja, będzie to oznaczać, że jedna osoba będzie mogła mieć tylko jedno konto i nie będzie mogła zarejestrować kilku kont na to samo nazwisko i wystawiać z nich recenzji.

Weryfikacja, wraz z moderacją, jest najlepszym sposobem radzenia sobie z fałszywymi recenzjami, ale możesz też po prostu zablokować konta, jeśli na przykład dwa mają te same adresy IP, i zrobić wyjątek tylko dla kont członków tej samej rodziny.

Najwyższe potwierdzenie oszukańczego podmiotu Trustpilot

Dzięki dziennikarzowi Ryanowi Badgerowi oszukańcze schematy stosowane przez Trustpilot zostały w pełni ujawnione i udowodnione. Amerykańska Federalna Komisja Handlu, europejskie organy regulacyjne, Google, prawnicy poszczególnych firm i niezależni dziennikarze prowadzą obecnie dodatkowe dochodzenie.

Trustpilot angażuje się w wymuszenia

W 2015 roku, niecały rok po powstaniu, Trustpilot zaczął zarabiać na schemacie, w którym najpierw fabrykuje negatywne recenzje firmy, a następnie wysyła ofertę do działu marketingu, aby usunąć negatywne recenzje i zastąpić je pozytywnymi za określoną kwotę pieniędzy.

Znany komik Joe Lysett pokazał eksperyment na brytyjskim Channel Four, w którym stworzył fikcyjną firmę i zaczął używać różnych schematów do oszukiwania recenzji. Zarejestrował firmę produkującą "magiczne" oczyszczacze wody w postaci zwykłych durszlaków (brytyjski humor) w skrzynce pocztowej o nazwie "Dosłownie Ktoś". Na początku Joe poprosił swoich przyjaciół o pozostawienie pozytywnych recenzji na temat firmy-przykrywki. Wszystkie opinie otrzymały status "Zweryfikowane". Oznacza to, że Trustpilot sprawdził ten komentarz pod kątem fałszerstwa. Oznacza to, że okazuje się, że moderatorzy nie byli zażenowani pozytywnymi opiniami na temat durszlaka używanego do oczyszczania wody.

Następnie Joe poszedł do centrum handlowego i zaczął rozdawać chupa chups w zamian za to, że ludzie zostawiają pozytywne recenzje dla jego "innowacyjnej" firmy. W jednej z tych recenzji pewien mężczyzna napisał, że durszlak Joego uratował jego małżeństwo. Nawiasem mówiąc, ta recenzja otrzymała również status "Zweryfikowana".

Następnie Joe zaczyna testować różne witryny, które oferują recenzje oszustw. Joe kupił 160 recenzji po 2 dolary za sztukę, a Trustpilot znowu nic nie zrobił, nie zablokował strony Joe i nawet nie wydał żadnego ostrzeżenia. W rezultacie, firma fasadowa Joe stała się pierwszą w mieście w wielu kategoriach: w tym najlepsza firma zajmująca się uzdatnianiem wody w mieście, najlepsza firma zajmująca się czyszczeniem sztućców, najlepsza firma produkująca wodę mineralną w Wielkiej Brytanii!

author-image

Kontakty

skontaktuj się z nami