Zarządzanie w kryzysie. Jak stać się silniejszym?

Zarządzanie firmą w kryzysie

Zarządzanie kryzysowe ma swoje charakterystyczne cechy, ponieważ charakteryzuje się niepewnością i brakiem pewnej stabilności. Sam kryzys charakteryzuje się mnogością powiązanych ze sobą sytuacji, w których złożoność i ryzyko w zarządzaniu znacznie wzrastają. Jednocześnie samo zarządzanie antykryzysowe oznacza szereg specjalnych środków mających na celu zapobieganie różnym sytuacjom, które mogą zniszczyć działalność organizacji. W tym celu wykorzystywane są wszelkiego rodzaju narzędzia zarządzania strategicznego, a także wszelkiego rodzaju zasoby samego przedsiębiorstwa, które przyczynią się do zachowania działalności firmy i zapobiegania jej ewentualnemu bankructwu.

W rozwiązaniu tej kwestii konieczne jest opracowanie jasnej strategii: przyciągnięcie personelu, który będzie w stanie efektywnie pracować w szybko zmieniających się warunkach gospodarki przejściowej, kompetentne wykorzystanie doświadczenia innych firm w zarządzaniu, w celu poprawy własnego systemu zarządzania.

Przyczyną każdego kryzysu w gospodarce jest znaczna luka między produkcją towarów a ich konsumpcją. A istota leży w nadprodukcji towarów w stosunku do zagregowanego popytu.

Zarządzanie antykryzysowe można warunkowo podzielić na cztery grupy:

  • Pierwsza opcja zakłada identyfikację problemu na najwcześniejszym etapie, na długo przed samym kryzysem. Konieczne jest zidentyfikowanie jego pierwotnych przyczyn, poznanie ich natury. Co więcej, strategia działania w sytuacji kryzysowej powinna być już wcześniej przemyślana, tak aby nie była zupełnie nieoczekiwana.

  • Druga grupa obejmuje cały kompleks problemów finansowych i gospodarczych, które należy rozwiązać.

  • Trzecia grupa obejmuje zróżnicowanie technologii zarządzania, w tym problemy prognozowania kryzysu i zachowania gospodarczego w tych warunkach, poszukiwanie niezbędnych informacji i opracowywanie optymalnych decyzji zarządczych. W tym przypadku konieczne jest również rozważenie i opracowanie innowacyjnych strategii, które przyczynią się do przezwyciężenia kryzysu.

  • Czwarta grupa obejmuje zarządzanie personelem z jego specyficznymi cechami.

Zarządzanie personelem to zarządzanie wspólnymi działaniami ludzi, które obejmuje wiele kwestii.

Samo zarządzanie powinno być w pewnym stopniu antykryzysowe, ponieważ każde ryzyko może przynieść poważne problemy.

Praca w kryzysie wymaga od menedżerów specjalnej, specjalistycznej wiedzy, doświadczenia i umiejętności. Ważne jest, aby zdać sobie sprawę, że możliwe jest zarządzanie procesami kryzysowymi do pewnej skali, najważniejsze jest śledzenie negatywnych kwestii na czas. I tylko naprawdę kompetentne zarządzanie pomoże wyjść z kryzysu z minimalnymi konsekwencjami.

Specjaliści muszą wykazywać się elastycznością, tolerancją na okoliczności, pewnością siebie i entuzjazmem. Powinni być w stanie racjonalnie re dystrybuować zasoby, dążyć do ich najbardziej efektywnego wykorzystania. W sumie należy ukształtować pewien styl zarządzania, który będzie charakteryzował się zmotywowaną aktywnością, wysokim profesjonalizmem, gotowością do pracy w zespole, zdolnością do integrowania decyzji.

Osobno należy podkreślić tak zwany czynnik ludzki, który pokazuje skuteczność zarządzania. W każdym zespole są zarówno liderzy, jak i ci, którzy ciągną sprawy w dół. Menedżer powinien mieć dobrych asystentów, którym w pełni ufa i na których może polegać w razie jakichkolwiek problemów.

Obecnie istnieje nawet zawód „menedżera kryzysowego". Taki pracownik musi posiadać wszystkie niezbędne kompetencje w gospodarce rynkowej: być w stanie analizować działalność przedsiębiorstwa, identyfikować jego słabe i mocne strony, kompetentnie opracowywać strategię wyjścia z kryzysu przy minimalnych stratach dla wszystkich. Warto wspomnieć o jego cechach osobistych: mile widziane są zdrowe ambicje, kompetencje, celowość, umiejętność pracy w zespole.

Bardzo ważnym czynnikiem w zarządzaniu kryzysowym jest umiejętność monitorowania sytuacji kryzysowych, co pozwala zaplanować działania na ewentualny początek kryzysu i wyeliminować jego konsekwencje na czas.

Warto zrozumieć, że nie wszystkim kryzysom można zapobiec, niektóre z nich trzeba po prostu przetrwać, przeczekać sytuację. Jest to możliwe tylko dzięki skutecznemu zarządzaniu, które jest w stanie rozwiązać problemy organizacji, znajdując przyzwoite wyjście i minimalizując konsekwencje.

W swoim rozwoju każda organizacja prędzej czy później staje w obliczu kryzysu lub jego różnych etapów. I tylko kompetentna taktyka skutecznych menedżerów przyczynia się do wyjścia z niego z jak najmniejszymi stratami.

 

FAQ

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.

author-image

Recenzje

zostaw opinię

Napisz recenzję firmy i opowiedz nam o swoich doświadczeniach

Kontakty

skontaktuj się z nami