Krystian Sobczyk
11.01.2024
823
Krystian Sobczyk
11.01.2024
823
Jeśli pracujesz w dziale HR, musisz znać przepisy prawa pracy lub ustawy o służbie cywilnej, w zależności od tego, czy pracujesz w sektorze prywatnym czy publicznym. Umiejętności te są bardzo ważne. Należy je również utrzymywać, dlatego ważne jest, aby być na bieżąco.
Praca w HR obejmuje również zarządzanie listą płac i całym budżetem HR. Ważne jest posiadanie umiejętności minimalizowania kosztów i zarządzania nimi tak efektywnie, jak to tylko możliwe. Umiejętności te są tym bardziej pożądane dziś, w czasach kryzysu, gdy zasoby firm, a nawet departamentów rządowych stale się kurczą.
Osoby pracujące w działach HR dysponują ogromną ilością informacji, które nie powinny być ujawniane: poziom wynagrodzenia, stan cywilny, choroby itp. Ujawnianie informacji może być nawet uznane za wykroczenie zawodowe.
Pracując w dziale HR, nieustannie przechodzisz od jednego zadania do drugiego. Aby poradzić sobie z zadaniami, które nie zawsze są ze sobą powiązane, należy być wszechstronnym i zwinnym. W końcu tego samego dnia może być konieczne zgłoszenie wypadku przy pracy, przeprowadzenie listy płac i podsumowanie wyników sesji szkoleniowej.
Zasoby ludzkie są zróżnicowane i postrzegane jako dział wsparcia dla innych. Cross-funkcjonalność jest niezbędna na przykład podczas pracy nad kwestiami zdrowia w miejscu pracy lub szkoleniami. Kwestie te dotyczą wszystkich części firmy lub władz lokalnych. Dlatego ważne jest posiadanie umiejętności prowadzenia i zarządzania projektami.
Dział kadr codziennie styka się z pracownikami. Dlatego ważne jest, aby kochać ludzi i lubić im pomagać, w przeciwnym razie bardzo trudno będzie ci wykonywać swoje zadania. W szczególności musisz mieć empatię i cierpliwość, ponieważ nie każdy, kogo spotykasz, ma takie same oczekiwania lub ten sam poziom zrozumienia.
Higiena pracy leży u podstaw pracy z personelem. Coraz częściej mówimy o zagrożeniach fizycznych i psychospołecznych. Ważne jest posiadanie podstawowej wiedzy, ale przede wszystkim umiejętność znalezienia odpowiednich informacji, gdy są one potrzebne. Doradztwo w zakresie zdrowia zawodowego jest często ważne dla pracowników, którzy nie zawsze mają odpowiednią orientację.
Obszar zasobów ludzkich jest bardzo zróżnicowany i rozległy. Oprócz dużej ilości pracy administracyjnej, jest też dużo czasochłonnej pracy związanej z relacjami międzyludzkimi.
Musisz być bardzo dobrze zorganizowany, aby nie tylko wykonać wszystkie zadania, ale także dotrzymać terminów, na przykład w zakresie listy płac. Jest to tym ważniejsze, że to właśnie do działu HR ludzie często zwracają się po poradę, jak zorganizować swoją pracę. Właśnie dlatego należy tworzyć narzędzia, które mogą być używane w wielu działach.
Podobnie jak w przypadku wszystkich stanowisk administracyjnych, praca w dziale HR wymaga biegłej znajomości różnych pakietów oprogramowania biurowego. Musisz być w stanie pisać notatki i listy, a także tworzyć pulpity nawigacyjne. Na przykład obliczanie listy płac lub absencji.
Wreszcie, bardzo przydatna jest umiejętność prowadzenia prezentacji podczas spotkań roboczych. Ważne jest również, aby móc korzystać z profesjonalnego oprogramowania, takiego jak lista płac lub zarządzanie urlopami i różnymi nieobecnościami.
Specjaliści HR regularnie uczą nas, że prawda dziś niekoniecznie będzie prawdą jutro. Dlatego tak ważne jest, aby nie myśleć, że ma się jedyną słuszną prawdę. Kiedy pracujesz z ludźmi, jasne jest, że każdy ma inne wartości i doświadczenia.
W rezultacie reakcje różnych pracowników mogą być zupełnie inne. Co więcej, ten temat jest tak rozległy, że nigdy nie powinieneś myśleć, że wiesz wszystko.
Uczenie się jest ważne nie tylko dlatego, że przepisy zmieniają się regularnie, ale także dlatego, że wymagania i oczekiwania pracowników stale się zmieniają. Ważne jest, aby nie przestawać się uczyć. Ponadto regularnie pojawiają się nowe ograniczenia, które po prostu musisz nauczyć się rozumieć najlepiej, jak potrafisz.
Kiedy pojawia się problem, czasami trudno jest odłożyć go na jutro. Ważne jest, aby być dostępnym, zarówno pod względem czasu, jak i umiejętności słuchania. Zwłaszcza, że problemy pracowników niekoniecznie skończą się po ich odejściu z firmy. Ale chociaż bycie dostępnym jest ważne, musisz także być w stanie oderwać się od wszystkich napotkanych wydarzeń.