Krystian Sobczyk
20.02.2024
778
Krystian Sobczyk
20.02.2024
778
Jeśli kiedykolwiek zastanawiałeś się, jak zarabiać na freelancingu, z pewnością myślałeś o copywritingu. Widziałeś, że stanowisko copywritera jest często spotykane na rynku. Być może nawet zdecydowałeś się zostać copywriterem, a potem znajomy powiedział ci, ile zarabiają - a ty byłeś niechętny. Czy to prawda? Bynajmniej.
Copywriterzy są potrzebni do tworzenia treści, które zachęcają konsumentów do działania. Pomyśl o tym, jak często widzisz reklamy w metrze lub na ulicach - copywriter napisał dla nich teksty. Pomyśl o wiadomościach - copywriterzy również je piszą.
Jeśli śledzisz marki, kawiarnie lub artystów muzycznych, czytasz teksty copywriterów. Tworzą oni Twój newsletter e-mailowy, spoglądają na Ciebie z ulotek i billboardów, słychać ich w prezydenckich przemówieniach.
Dziś niemal wszystkie teksty pisane są na zamówienie przez specjalistów.
Aby odnieść sukces jako copywriter, trzeba dobrze władać językiem. Musisz dobrze znać gramatykę, mieć duży zasób słownictwa i umieć dostosować swój styl do różnych odbiorców.
Twój tekst będzie zależał od tożsamości i tonu marki lub firmy, którą reprezentujesz. Ponadto, prawdopodobnie będziesz pisać teksty na różne potrzeby. Znajomość języka jest dobra, ale ważniejsza jest umiejętność dostosowania tekstu.
Początkujący copywriterzy powinni skupić się na budowaniu portfolio. Powinno ono nie tylko prezentować umiejętności, ale także krzyczeć: "Pracowałem ze wszystkimi obszarami i pisałem teksty we wszystkich formatach - i to przyniosło firmom klientów".
Idealnie byłoby, gdyby portfolio doświadczonego copywritera zawierało przykładowe artykuły na blogi, treści w mediach społecznościowych i biuletyny e-mailowe. Aby zbudować portfolio, najlepiej najpierw pracować nad małymi, indywidualnymi projektami.
Rozpoczęcie pracy jest prostsze niż się wydaje: przejrzyj swoje obserwacje na Instagramie i zaoferuj swoje usługi wszystkim małym markom lub placówkom, które obserwujesz. Bardzo często ich teksty są mocno kiepskie.
Freelancing dla copywriterów jest jednym z najpopularniejszych sposobów zarabiania na umiejętnościach. Strony takie jak Upwork, Fiverr czy Freelancer dają copywriterom możliwość brania udziału w różnych projektach i budowania bazy klientów. Jeśli chcesz dobrze zarabiać w tej dziedzinie, zdobądź bazę klientów na tych platformach.
Jeśli nie czujesz się komfortowo z freelancingiem, możesz zatrudnić agencję SMM lub zacząć tworzyć treści na strony internetowe. Są to dwie bardzo różne ścieżki, ale obie przyniosą ci doświadczenie i możliwość zbudowania portfolio. Dodatkowo, nie będziesz musiał szukać klientów na własną rękę.
Jest to branża, o której często mówi się, że nie jest zbyt dochodowa - dotyczy to przede wszystkim agencji SMM. Za treści internetowe często płaci się znacznie więcej. Wszystko zależy jednak od tego, co lubisz bardziej: prowadzenie sieci społecznościowych czy pisanie blogów.
Na szczęście w sieci można znaleźć całkiem sporo kursów copywritingu. Najważniejsze to wiedzieć, czego szukać. Tak naprawdę za skrótem SMM kryją się wysokiej jakości kursy dla copywriterów. Szukanie kursów z dziedzin związanych z copywritingiem to dobry sposób na zdobycie praktycznej wiedzy od razu. Można też poszukać kursów copywritingu dla SEO i marketingu cyfrowego. Na platformie Coursera można znaleźć kilka z nich od Google i Meta - właściciela Facebooka i Instagrama.
Kariera copywritera nie należy do najłatwiejszych, ale jest ciekawym i całkiem dochodowym sposobem na zarabianie pieniędzy. Specjaliści od copywritingu mają całkiem sporo możliwości: od freelancingu po pełnoetatową pracę w dużych firmach. Każdy z nich zna język. Jedni lepiej, inni gorzej, ale znają. Nie musisz więc uczyć się nowej umiejętności, musisz doskonalić tę, którą już posiadasz od dłuższego czasu. Zastanów się nad wyborem tego zawodu, jeśli chcesz mieć realny wpływ na to, co dzieje się wokół Ciebie.