Krystian Sobczyk
10.10.2024
254
Krystian Sobczyk
10.10.2024
254
Brand manager to osoba odpowiedzialna za markę i jej rozwój. Osoby pracujące w tej dziedzinie rozwijają i zarządzają świadomością marki pod ich opieką w mediach społecznościowych i przestrzeni medialnej. Dbają o to, aby marka była zgodna ze strategią opracowaną przez firmę. Przyjrzyjmy się bliżej temu stanowisku.
Głównym zadaniem brand managera jest zdefiniowanie strategii marki poprzez identyfikację różnych punktów dźwigni. Współpracują oni z innymi działami firmy w celu zdefiniowania strategii cyfrowej marki. Współpracując z zespołami badawczo-rozwojowymi, brand manager może organizować wprowadzanie na rynek nowych produktów lub usług. Opracowują strategie e-influence, aby rozwijać e-influence marki, współpracując ze specjalistami, takimi jak menedżer ds. mediów społecznościowych.
W ten sam sposób menedżerowie marki obserwują konkurencję, analizując inne strategie i zmiany w zachowaniach konsumentów. Pozwala im to identyfikować trendy rynkowe, organizować analizy panelowe, badania jakościowe, badania postrzegania marki itp. Na podstawie wszystkich ustaleń mogą oni formułować zalecenia dotyczące pozycjonowania produktów reprezentowanej przez nich marki. Menedżer marki komunikuje markę, którą reprezentuje, poprzez kampanie komunikacyjne w różnych kanałach cyfrowych: sieci i mediach społecznościowych.
Jako koordynator wizerunku marki, brand manager pracuje nad wizualną i graficzną tożsamością firmy, dla której pracuje. Opracowuje nowe panele wprowadzania produktów na rynek, nadzoruje rozwój elementów kreatywnych i bierze udział we wdrażaniu działań reklamowych. Celem menedżera marki jest stworzenie autentycznego doświadczenia klienta online oraz wspieranie i kierowanie siecią sprzedaży i dystrybucji produktów. W niektórych przypadkach menedżerowie mogą być zobowiązani do koordynowania działań marketingowych z partnerami.
Aby zostać brand managerem, należy ukończyć 5-letnie studia podyplomowe w szkole biznesu lub komunikacji. Po BTS można uzyskać tytuł licencjata w dziedzinie biznesu i marketingu lub komunikacji, a aby poprawić umiejętności i szanse na zatrudnienie, można uzyskać tytuł magistra w dziedzinie komunikacji.
Brand managerowie pracują dla średnich i dużych firm lub firm specjalizujących się w marketingu internetowym. Firmy uznają potrzebę mediów społecznościowych i strategii komunikacji online, podczas gdy małe firmy wykorzystują kanały cyfrowe do budowania świadomości marki i wzmacniania relacji z klientami.
Aby zostać brand managerem, należy opanować techniki badania rynku, planowania mediów i kanałów zakupu powierzchni reklamowej. Znajomość narzędzi kreatywnych, mediów społecznościowych i sieci społecznościowych jest również ważna, ponieważ są to główne kanały rozwoju wizerunku marki. Ważne jest zrozumienie narzędzi optymalizacji wyszukiwarek i analizy ruchu, a znajomość języka angielskiego jest ważną umiejętnością, ponieważ wiele terminów w tej dziedzinie jest zapożyczonych z anglojęzycznego leksykonu.
Bycie odnoszącym sukcesy brand managerem wymaga takich cech jak dyscyplina w zarządzaniu budżetem, ciekawość w śledzeniu trendów rynkowych i kreatywność w tworzeniu treści związanych z marką. Niezbędne są również umiejętności pisarskie i analityczne. Umiejętność pracy w zespole i zarządzania projektami jest niezbędna do skutecznej współpracy z kolegami i koordynowania pracy w celu tworzenia i promowania wizerunku marki.
Menedżer marki jest kluczową postacią, od której zależy pomyślny rozwój wizerunku i rozpoznawalności marki. Dzięki strategicznemu myśleniu, umiejętnościom marketingowym i zdolności dostosowywania się do warunków rynkowych, menedżer marki pomaga firmie zdobyć zaufanie klientów i pozostać konkurencyjną. Posiadanie niezbędnych umiejętności i cech, takich jak kreatywność, zdolności analityczne i umiejętność pracy w zespole sprawia, że jest to poszukiwany i obiecujący zawód. W erze cyfrowej rola brand managera staje się jeszcze ważniejsza, ponieważ skuteczna promocja marki zależy bezpośrednio od jego działań i decyzji.